Blog

Znajdziesz tu wiele ciekawych artykułów związanych z tworzeniem stron internetowych czy też informacje o nowościach z branży IT. Do każdego wpisu postaramy się dołączać pomocne przykłady, ważne definicje oraz kody źródłowe. Dołożymy wszelkich starań, żeby nasze artykuły były zawsze na czasie i atrakcyjne dla naszych czytelników.

Co to jest System Zarządzania Treścią (CMS)?

Komentarzy: 0

Tworzenie statycznych stron – (x)HTML i CSS

Najprostszym wyjściem jest stworzenie prostych stron w oparciu o (x)HTML i CSS. Uczysz się robić witryny od strony technicznej. Od czego zacząć? Po opanowaniu języka tworzenia stron w specjalnym edytorze wpisujemy kod strony. Dzięki (x)HTML nadajemy witrynie strukturę oraz tworzymy treść przy pomocy kaskadowych arkuszy styli CSS i nadajemy stronie wygląd.

Strona jest zrobiona, do tego fajna. Tworzysz następne, dopracowujesz obecne. Szybko przekonasz się, że tworzenie kolejnych stron jest męczące a przede wszystkim czasochłonne. Każda kolejna strona wymaga nowego kodu, a każda ingerencja w kod wymaga zmiany na każdej stronie. Niby nic wielkiego przy małych stronach. Ale! Co jeśli masz serwis zbudowany w (x)HTMLu z kilkudziesięciu stron a chcesz na niej wymienić 1 element? Co wtedy? Każdą z tych stron z osobna musisz edytować!

W tym właśnie momencie na pomoc przychodzi CMS. Jeżeli jednak nie masz innego wyjścia jak strona (x)HTML, CSS twórz szablon tak aby jak najwięcej stron miało podobny wygląd ułatwisz sobie edycję w późniejszym czasie.

 

Charakterystyka systemu CMS

 

System CMS (ang. Content Managment System) jest to jedna lub zestaw aplikacji internetowych pozwalająca na łatwe tworzenie stron oraz późniejszą aktualizację i rozbudowę osobom nie posiadającym umiejętności technicznych w zakresie tworzenia stron internetowych. Zarządzanie czyli kształtowanie treści i jej prezentacja, odbywa się za pomocą prostego w obsłudze panelu użytkownika. Osoba chcąca dostać się do panelu użytkownik musi się do niego zalogować. Logowanie odbywa się tak samo jak np. klienta poczty e-mail na stronie WWW, podajesz login i hasło.

Podstawowe cechy wszystkich systemów zarządzania treścią:

  • 1. Rozdzielenie warstwy treści, prezentacji i aplikacji. W efekcie każdy pracujący przy tworzeniu strony może skupić się na pracach, które potrafi wykonać najlepiej:
    • autorzy i redaktorzy – na redagowaniu treści,
    • graficy i projektanci – nad wyglądem i prezentacją,
    • programiści – nad sprawnym funkcjonowaniem serwisu.
  • 2. Łatwe dodawanie zawartości – samodzielna aktualizacja treści. Dodawanie zawartości odbywa się po zalogowaniu do systemu, a do tego potrzebna nam jest dowolna przeglądarka internetowa. Nie wymaga to znajomości HTML, kaskadowych arkuszy styli (CSS) czy języków programowania. Nie potrzeba więc webmasterów, czy usług agencji reklamowych, żeby bardzo często uaktualniać zawartość serwisu. Obowiązki dodawania treści podzielić można między osoby czy działy, które znają określoną tematykę.
  • 3. Przechowywanie informacji w bazie danych. Wszystkie dodawane treści, informacje, opracowania przechowywane są w bazie danych. Dzięki temu:
    • zawartość serwisu jest generowana dynamicznie,
    • dane można wykorzystywać wielokrotnie w różnych miejscach,
    • gromadzisz archiwum, które możesz publikować,
    • treści możesz zapisać bez ich publikacji
  • 4. Chroniony interfejs administracyjno-redakcyjny. Wszystkie prace związane z zarządzaniem serwisem, umieszczaniem zawartości odbywają się za pomocą uruchamianego w przeglądarce internetowej panelu, do którego dostęp mają tylko uprawnione osoby. 

Dzięki takiemu mechanizmowi proces publikacji w Internecie staje się bardzo prosty. Każda strona WWW generowana jest dynamicznie, w oparciu o szablony i zawartość baz danych. Dzięki temu można błyskawicznie umieszczać zawsze aktualne informacje w serwisie internetowym, nie posiadając wiedzy wykraczającej poza obsługę aplikacji biurowych.

 

Zalety systemu CMS

  • wykorzystanie najnowszej na dzisiaj technologii do budowania i zarządzania stronami WWW,
  • możliwość dowolnego manipulowania treścią i wyglądem serwisu – zakres uzależniony od możliwości systemu (projektu całego CMSa),
  • dostęp do edycji treści z dowolnego miejsca poprzez przeglądarkę internetową,
  • brak konieczności instalowania jakiegokolwiek dodatkowego oprogramowania poza CMS’em,
  • możliwość przebudowania wyglądu serwisu bez konieczności ponownego wprowadzania treści,
  • możliwość uaktualniania treści serwisu poprzez wielu administartorów w tym samym czasie,
  • przyjazność dla wyszukiwarek – treść serwisu dzielona jest na kategorie i podkategorie, co wyszukiwarkom ułatwia indeksowanie treści, systemy często same przygotowują mapę serwisu, z czego korzystają wyszukiwarki,
  • możliwość rozbudowy lub przebudowy serwisu bez konieczności naruszania obecnej zawartości – dysponując webmasterem można rozbudować serwis o nowe, niestandardowe rozwiązania, funkcje.

Systemy CMS są często darmowymi programami typu open source, co oznacza, że jego kod źródłowy jest udostępniony za darmo i można go rozbudowywać, czy modyfikować w zależności od potrzeb. Zaletą takiego rozwiązania jest niski jednorazowy koszt wykonania serwisu oraz małe dopłaty za zmianę jego wyglądu.

Jednak z darmowymi systemami trzeba uważać, ponieważ mają zwiększoną podatność na ataki. Właściwie to każdy CMS może mieć jakieś dziury i trzeba uważać oraz najlepiej stosować najnowsze wersje z aktualizacjami bezpieczeństwa.

Wyjścia w zasadzie nie masz. Musisz używać CMSów!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Wymagane dane *